Experimenta en xarxa: de la teoria a l’experimentació

Curs de formació per al professorat

Introduir l’experimentació a les classes de ciències d’ESO i darrer cicle d’educació primària no és senzill. Els principals obstacles són l’elevat nombre d’alumnes i la poca disponibilitat de certs materials. L’objectiu d’aquesta sessió formativa és oferir un ventall de propostes per fomentar el learning by doing aportant recursos per treballar l’aula invertida i l’experimentació a classe amb productes casolans i instruments de baix cost, fomentant el treball per competències.

  • A qui va adreçat? professorat que imparteix ciències a l’ESO i mestres de cicle superior de primària
  • Quan? Divendres 9 de juliol de 2021 de 9h a 11h
  • Format: En remot via la plataforma Teams
  • Preu: gratuït amb inscripció prèvia
  • Idioma: el curs es farà en català
  • Es lliura certificat d’assistència

-> Inscripció al curs

Programa
9:00-9:10 benvinguda
9:10-9:40 Projecte AppCheckers
9:40-10:10 Flipped Learning per a l’ensenyament-aprenentatge de les ciències
10:10-10:40 Utilitzem sensors a les classes
10:40-11:00 Repte Experimenta

Projecte AppCheckers

Quina és la fiabilitat de les mesures que fan les aplicacions del nostre telèfon mòbil? A partir d’aquesta pregunta, el projecte AppCheckers planteja a l’alumnat el repte de dissenyar un experiment científic per a investigar com funciona alguna aplicació. A través de la investigació d’un aparell tan proper com el telèfon, reflexionarem sobre què vol dir mesurar i com podem demostrar si una mesura és fiable.

Dra. Núria Domènech – Professora de Física i Química a l’Institut Francesc Ferrer i Guàrdia. Doctora en física, i Màster en nanociència i nanotecnologia. Forma part dels grups d’innovació pedagògica Diatic i EduWikiLab.

Flipped Learning per a l’ensenyament-aprenentatge de les ciències

Els alumnes actuals requereixen noves maneres de plantejar els processos d’E/A a l’aula. El model Flipped Learning permet utilitzar les hores presencials a l’aula, a activitats actives, gràcies al fet que desplaça a moments fora de l’aula, aquelles activitats d’aprenentatge més passives. En aquest taller us presentarem les possibilitats d’aquest model pedagògic, aplicat a les ciències, per tal de veure la seva potencialitat.

Dr. Ramon Palau, professor de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia de la URV i investigador al grup de recerca en tecnologia educativa ARGET, de la mateixa universitat.

Utilitzem sensors a les classes

Avui en dia estem envoltats de sensors… el mòbil, el fitbit, el televisor, el cotxe…tot té sensors que mesuren alguna cosa… Però… i les mesures químiques? Per què podem generar informació “física” i no podem generar informació química?

I si un pH metre, o un mesurador d’ions es pogués controlar des del mòbil? Com podríem utilitzar-lo per millorar l’ensenyament en química i d’altres ciències? En aquesta xerrada volem mostrar els usos d’un prototip d’instrument NeoSTEM que pot revolucionar l’educació en ciències.

Dr. Francisco Andrade, professor de Química de la Universitat Rovira i Virgili

Repte Experimenta

Per què la Torre de Pisa no cau? Per què suren els vaixells o per què les teranyines són tan eficients atrapant les seves preses? Partint de curiositats que els alumnes troben al seu dia a dia, el programa repta als alumnes a posar a punt un experiment seguint el mètode científic. Proposta de recursos didàctics per facilitar l’experimentació a l’aula amb material casolà.

Dra. Eva Pocurull Aixalà, Catedràtica d’Universitat a la Facultat de Química de la Universitat Rovira i Virgili (URV), i Barbara Vastenavond, Responsable de projectes de recerca i activitats de difusió del Departament d’Enginyeria Química de la URV. Ambdues, impulsores del programa Repte Experimenta.

Amb el suport de:

Leave a comment

Your email address will not be published.


*