EXPERIMENTA EN XARXA: DE LA TEORIA A L’EXPERIMENTACIÓ – 2ªEDICIÓ

Curs de formació per al professorat

Introduir l’experimentació a les classes de ciències d’ESO i darrer cicle d’educació primària no és senzill. Els principals obstacles són l’elevat nombre d’alumnes i la poca disponibilitat de certs materials. L’objectiu d’aquesta sessió formativa és oferir un ventall de propostes per fomentar el learning by doing aportant recursos per treballar l’experimentació a classe amb productes casolans i instruments de baix cost, fomentant el treball per competències.

Aquest curs us ofereix una aproximació a 4 diferents pràctiques implementades amb èxit a centres educatius. Les presentacions aniran acompanyades també de demostracions.

  • A qui va adreçat? professorat que imparteix ciències i tecnologia a l’ESO i mestres de cicle superior de primària
  • Quan? Dimarts 28 de juny de 2022 de 10:00 a 12:10
  • Format: presencial (max. 25 persones) i en streaming via YouTube (per a qui no es pugui desplaçar)
  • On? Aula 100 ubicat a la 1ª planta de la Facultat de Química i Enologia, Edifici N4, Universitat Rovira i Virgili, C/ Marcel·li Domingo 1, Tarragona
  • Preu: gratuït amb inscripció prèvia
  • Idioma: el curs es farà en català
  • Es lliura certificat d’assistència als assistents presencials

Programa
10:00-10:10 Benvinguda
10:10-10:40 STEAM Congelats
10:40-11:10 Crim Experimenta
11:10-11:40 La nena dels pardals
11:40-12:10 Gran fira de ciències LestoSteam

INSCRIU-TE -> AQUÍ

Detall de les presentacions:

1. STEAM congelats

Poden els alumnes de secundària construir un projecte de robòtica i utilitzar eines TIC per analitzar condicions extremes de temperatura? Aquesta pràctica està ambientada en l’exploració del planeta Mart on les temperatures són molt més baixes que les del nostre planeta.

En aquesta proposta, els alumnes programen i modifiquen la configuració bàsica d’un sensor de temperatura per ser capaç de mesurar temperatures extremes de fins a -25 °C. Per assolir aquests valors es fa servir un refrigerant de components electrònics. A més, aquest projecte es pot aprofitar per analitzar quins materials o tecnologies responen millor sota aquestes condicions i si les seves propietats es veuen condicionades pel fred. 

Amb l’activitat els alumnes aprenen a programar plaques Arduino UNO, però també les utilitzen, amb els sensors apropiats, per treballar amb mètode científic i enregistren dades (magnituds físiques) en temps real. L’anàlisi de dades es fa amb el programa Excel, el qual permet convertir fàcilment els valors en un gràfic. Així doncs, la llibreta de camp típica dels laboratoris se substitueix per eines TIC i arxius digitals.

  • Àmbit: matemàtic, cientificotecnològic i digital
  • Competències que es treballen: C1, C4, C9
  • Adreçats a alumnes de 3r d’ESO

Jordi Gavaldà Bernal – Coordinador de robòtica a la Salle Tarragona. Enginyer en telecomunicacions. Estudiant del màster en tecnologia educativa: e-learning i gestió del coneixement (URV)

2. Crim Experimenta – El cas dels Horts

Crim Experimenta proposa als alumnes de 6è de Primària fins a 2n d’ESO investigar l’assassinat del personatge fictici Magí Igual, activista mediambiental del també fictici municipi de Selvamar, trobat mort en estranyes circumstàncies. La proposta, que compta amb un complert catàleg de recursos en format multimèdia, busca estimular en els joves competències transversals (com ara el treball en equip i la resolució de problemes) a partir d’un fil conductor gamificat, on l’alfabetització científica és al centre.

A partir de l’ús de recursos en format text com ara retalls de premsa, informes policials i quaderns d’investigador, els alumnes que participin en aquest repte trobaran en les set càpsules d’alfabetització científica (en format vídeo) -preparades pel programa Repte Experimenta- les eines necessàries per dur a terme la seva investigació, tot aplicant el mètode científic. En aquest sentit, la resolució del ‘Cas dels Horts’ necessitarà de l’experimentació i del seguiment d’una sèrie de pràctiques que caracteritzen el mètode científic.

Aquesta activitat està pensada com un projecte interdisciplinari en el que no només es treballa des de l’àrea cientificotecnològica, sinó que també es pot integrar àrea lingüística convidant als alumnes a presentar els resultats de la investigació d’una forma original, ja sigui en format d’informatiu, notícia al Diari, reportatge, etc.

  • Àmbit: cientificotecnològic, lingüístic i digital
  • Competències que es treballen: C4, C5, C6
  • Adreçats a alumnes de 6è de primària, 1r i 2n d’ESO

Clàudia Navarro – Llicenciada en Química i professora de Física i Química a l’Institut Miami i Barbara Vastenavond – Directora Executiva Programa Repte Experimenta de la Universitat Rovira i Virgili

3. La nena dels pardals

Els humans hem transformat el nostre entorn d’una forma radical fins al punt que arribem a percebre la natura únicament com un paisatge de fons o banc de recursos. 

Què es perd quan un bosc es crema? Aquest primer context ens serveix per fer explícites les idees prèvies que l’alumnat té del bosc i d’allò que hi passa, i d’altra banda, és punt de partida per indagar sobre el fenomen de la combustió i la antiintuitiva conservació de la massa en les reaccions químiques. Posem el focus en com fer bé els experiments, ja que ens farem uns quants, tot parlant de gasos, CO2 i reaccions d’importància biològica.

En una segona part, el bosc ens cuida, treballem els ecosistemes i el seu fràgil equilibri…podria la nostra pròpia espècie estar en perill?

Finalment, com es posicionarà el nostre alumnat davant una proposta real i actual de construir una piscina d’onades per surfistes a la llera del riu ben aprop de l’institut? Fem un debat amb rols assignats per entendre les diferents parts interessades i els convidem a participar en les iniciatives socials que han sorgit al barri en resposta a la SurfCity. 

Aquest tipus de pràctiques permeten treballar de forma interdisciplinària amb les assignatures de química i biologia.

  • Àmbit: científic i lingüístic
  • Competències que es treballen: C1, C2, C4 i C11
  • Adreçats a alumnes de 3r d’ESO

Núria Pérez, Laura Selva i Pilar Jiménez – Professores de Ciències a l’Institut Narcisa Freixas i Cruells, de Sabadell.

4. Gran fira de ciències LestoSteam

Com funciona un volcà? Com funcionen les bombetes? Deixar un peix sense llum fa que es torni blanc? 

Amb un seguit de preguntes presentàvem a tot l’alumnat del col·legi la “I Gran fira de ciències LestoSteam” i la possibilitat oberta a famílies, alumnes i amics de participar-hi. 

Com a membres impulsors del grup Steam del col·legi, un dels objectius que tenim és fer més accessible a tots els nens i nenes del col·legi la ciència i l’experimentació, amb aquesta fira vam aconseguir demostrar que les barreres de gènere, edat… no existeixen. Des de nens d’educació infantil, fins a nois i noies de Batxillerat van participar en la proposta presentant els seus experiments.

  • Àmbit: cientificotecnològic
  • Competències que es treballen: C4, C5
  • Adreçats a alumnes d‘infantil, primària, ESO i BAT

Paula Moncusí– Mestra d’educació infantil i primària. Especialista en llengües estrangeres.  Tutora de 2n de primària al Col·legi Lestonnac-l’Ensenyança de Tarragona. Membre del Nucli impulsor del programa STEAMcat al centre. Xavier Font– Mestre d’educació primària, especialista en educació física. Actualment cap d’estudis d’educació infantil i primària i tutor de sisè. Membre dels nuclis impulsors STEAMcat i de la xarxa de transformació educativa del centre.


Competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic que es treballen en les pràctiques:

  • C1: Identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.
  • C2: Identificar i caracteritzar els sistemes biològics i geològics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.
  • C4: Identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimental.
  • C5: Resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic.
  • C6: Reconèixer i aplicar els processos implicats en l’elaboració i validació del coneixement científic.
  • C9: Dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar-ne la idoneïtat del resultat.
  • C11: Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana.

Amb la col·laboració de:

Leave a comment

Your email address will not be published.


*